CONTACT
6/24/2011
Dvě hodiny s Michaelem Kimmelmanem
Včera přijel do Prahy na návštěvu dlouholetý vedoucí umělecké kritiky v The New York Times Michael Kimmelman (více o něm zde). Během dvou hodin jsme spolu prošli centrum Prahy. Velmi podobná, ale zkrácená cesta, jako nedávno s Kamielem Klaassem (více zde). Jeho reakce byli velmi podobné jako Kamielovi, až na dvě výjimky, o kterých napíšu. Novou scénu viděl včera, a vyptával se na řadu detailů, dům ho (podobně jako Kamiela) velmi zaujal. Dnes projevoval největší nadšení nad pasážemi (ČNB, Broadway, Koruna, Palác Adria): "Ty pasáže jsou nádherné, a i v docela dobrém stavu. Jak to, že to nejsou významné součásti města? Jak to, že ty obchody uvnitř nejsou vůbec pronajaty, anebo pokud jsou, sortiment vůbec neodpovídá prostorovým a materiálovým kvalitám těchto pasáží?"
Ale ony dva zmíněné rozdíly:
Palác Euro (DaM)
Dlouze si se zalíbením prohlíží Baťu a Lindt a pak obrátí pozornost k Paláci Euro. "A co je támhle to? To vypadá hrozně. Zvlášť vedle takových sousedů." Ne, to je vlastně zástupce kvalitní současné české architektury. "Blbost, to kecáš, to nemůže být pravda, tak špatně na tom být nemůžete." Ne, vážně, aspoň spousta lidí si to myslí. Stejně jako támhle ten dům dole na Můstku.
Dům na Můstku (Alena Šrámková)
"Ufff, nevěřím. Vždyť je to hrozný. To je špatně navrženej dům. Už z dálky je vidět mizerný provedení. Ty hodiny. Pane bože. To, že to tvarově připomíná Blue Whale z Pacific Design Centre mi nevadí, ale vždyť je to příšerný. Teď jsi mi ukázal celou řadu nádherných budov (pozn. všechny z první poloviny 20. století), tak to teď nekaž. Tohle přece nemůžete považovat za kvalitu." No, vzniklo to v komunismu, a na tu dobu je to považováno za malý zázrak. "Mně je jedno, kdy to vzniklo, bavíme se o tom, co tu vidíme, a už teď jsme na tom strávili více času, než si to zaslouží. Často mluvím s Peterem Zumthorem a nejvíce se bavíme o detailech. Dneska, kdy existuje možnost udělat nejzajímavější a nejúžasnější detaily v historii, tak mám pocit, že se to děje nejméně často. Jako by to nikoho nezajímalo."
Občas asi vážně není od věci, podívat se na naši situaci z vnějšku. Ze současné tvorby v centru Prahy tak MK bere na milost pouze hotel Metropol, který velmi oceňuje.
Michaelovy dojmy z Prahy k přečtení na NY Times, link zde.
Tags:
Michael Kimmelman
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Kimmelman je mizerný kritik. Píše povrchně fektní texty. Zumthora se drží, protože tuší, že by měl, ale neví proč http://www.nytimes.com/2011/03/13/magazine/mag-13zumthor-t.html
OdpovědětVymazat//Tím nechci říct, že by byl dům na můstku špičková architektura.
euro nesuhlasim, mustek suhlasim
OdpovědětVymazatŘídí se pocitem, to je pro mě daleko podstatnější než halda keců.
OdpovědětVymazat