CONTACT

8/05/2011

SuMo 48 / O snadné dostupnosti


Část dopisu k Philipovým devadesátinám, který jsem si přečetl v Los Angeles na podzim roku 2007 a dost zásadně mě ovlivnil. Ponechávám v originále.

"... Many years ago, just after I finished school, I had this perpetual idea of leaving London to go to New York. A friend of mine and his suggested that I contact Philip Johnson for advice since he was a pivotal figure on the New York scene. I was completely unknown to him and therefore reluctant to contact the great man - but I did, and to my great surprise he returned my call. His accessibility and total absence of self-importance impressed me. Anyone wanting some advice just had to call, and he would talk to them ..."
To Philip, with love from Zaha

2 komentáře:

  1. O tomhle mluvil v jedné přednášce i Rem Koolhaas. Začínal jako novinář. Na začátku sedmdesátých let bylo naprosto normální zavolat například Fellinimu s žádostí o rozhovor - zvedla to jeho sekretářka a dohodla to na další středu. To stejné se mu stalo s Mitterandem, když spolu probírali nějaký pařížský projekt - prezident během dne zrušil čtyři schůzky jen aby mohl mluvit s architektem. Prostě jiná doba, chtěl bych to zažít. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já tenhle komentář raději také ponechám v originále.
    "....Před mnoha mnoha lety (1999) jsem studoval na Glasgow school of Art, osahával si betonové detaily školy a přemýšlel, jestli má být dekorace konstruována nebo konstrukce dekorována (tak jak o tom přemýšlel Charles Rennie Mackintosh. Pozoroval jsem neuvěřitelnou synergii studentů, kterou ještě podporoval školní Vic bar přes ulici a přemýšlel jsem, jestli by nestálo za to, se už nikdy nevrátit do Prahy. Někdo mi řekl, ať zajdu na přednášku Zaha Hadid, která je známá tím, že staví jen nefunkční hasičárny a že to může být zajímavá zkušenost. Na přednášce prohlásila, že nenávidí přírodu a tak jsem rychle odběhl zakoupit pohlednici s tapetou na které byl florální motiv od Ch.R. Mackintoshe. Byl jsem tenkrát pro ni naprosto neznámý, nicméně šel jsem za ní a požádal jí , aby mi ho podepsala. Zaha se na mne divně podívala, cukla s fixou a zeptala se mne: To budeš prodávat? Odpověděl jsem, že ne, ona podepsala a řekla další! Od té doby mi nebere telefon..................působila jako přesný opak Philipa Johnsona :-)

    OdpovědětVymazat