CONTACT

3/18/2012

SuMo 72 / O neúctě k práci, aneb o nezájmu o podmínky, ve kterých dosahujeme výsledků


Sinatra said to me, when I was a cocky kid. 'It's not how good you do. It's how long you do good'
Mike Tyson

Poprvé jsem se s tím setkal až na vysoké škole. Zaslechl jsem, jak jeden z pedagogů kritizuje studenta a říká: "Mě ale vůbec nezajímá, kolik jste na tom strávil času, kolik práce vám to dalo, co všechno jste pro to musel vykonat, kolik úsilí a energie jste na to vynaložil. Mě zajímá pouze výsledek. A ten, ve vašem případě, dobrý není."

Vzpomínám si na to jako dnes. Hodně mě to tehdy znejistělo. Opravdu to je jedno? Je tedy lepší (připomínám, že během studia) kvalitní (ponechme stranou, kdo a jak rozhoduje o tom, co je a není kvalitní) výsledek, dosažený rychle s relativně malým úsilím, než ne tak přesvědčivý výsledek, dosažený systematickým nasazením a intenzivní prací? Mimochodem, moje dosavadní zkušenosti mi potvrzují, že kvalitního výsledku se občas dá dosáhnout shodou šťastných okolností a tedy nikoliv za vynaložení velké dřiny, ale nedá se to dělat opakovaně.

Po letech mě to přimělo k obecnější úvaze. Zdá se mi, že nás většinou nezajímá pozadí, podmínky, v jakých vznikají výsledky. Přál bych si, aby např. redakce Era21 do jednoho svého čísla vložila třeba desetistránkovou reportáž, která by ukázala, v jakých podmínkách (prostorových, časových, finančních) časopis vzniká. Aby bylo možné porovnat výsledek s procesem, který mu předcházel. Mě to zajímá takřka vždy a věřím, že nejsem sám. Když s architekty navštěvuji jejich realizace, podmínky, za kterých vznikly, jsou pro mě stejně důležité, jako samotný výsledek. Znalost těchto podmínek funguje často jako nejsilnější protijed na případnou kritiku.

4 komentáře:

  1. ano, u ceny zboží mě zajímá hlavně poměr cena/výkon. pochybuji však, že v architektuře by mělo platit výsledek/pracovní podmínky. klienta bude asi stěží zajímat za jakých podmínek projekt vznikal...

    OdpovědětVymazat
  2. Obávám se, že když se dostanu k nějakému "produktu", který je například představitelem pouhého plýtvání materiálu, věc sama o sobě nepoužitelná, asi mě taky nebude moc zajímat, jak dlouho se s tím ten dotyčný pachtil a že měl u toho "good time", nebo naopak spoustu starostí... Pokud vynaložená práce neodpovídá výsledku, tak je asi někde něco špatně. Indiáni taky problémy se starými lidmi neřešili... prostě je nechali v posledním tábořišti. I když za sebou můžou mít silný příběh, jsou stejně ve výsledku přítěží.

    OdpovědětVymazat
  3. Čas a vynaložení energie na váš projekt přece neznamená automaticky kvalitní výsledek. Naopak bych to bral jako neschopnost autora se efektivně změřit se zadáním. A to neplatí jen v architektuře. Jinak napadá mě slovo výzva, čtu-li váš článek. Ta snaha měřit s těžkými podmínkami je pro spoustu autorů možná dnes i sportem.

    OdpovědětVymazat
  4. V umění se také lidem nakonec zalíbila díla, která na první pohled nevypadala sympaticky, ale autor kvůli nim trpěl, upřímně se snažil... Takže myslím, že to, jak věc vznikla, se v ní nějak projeví. I když je možné, že si toho všimnou až lidé jiné doby, než té, která vnímá jen a jen výsledky.

    OdpovědětVymazat