CONTACT

3/18/2012

SuMo 72 / O neúctě k práci, aneb o nezájmu o podmínky, ve kterých dosahujeme výsledků


Sinatra said to me, when I was a cocky kid. 'It's not how good you do. It's how long you do good'
Mike Tyson

Poprvé jsem se s tím setkal až na vysoké škole. Zaslechl jsem, jak jeden z pedagogů kritizuje studenta a říká: "Mě ale vůbec nezajímá, kolik jste na tom strávil času, kolik práce vám to dalo, co všechno jste pro to musel vykonat, kolik úsilí a energie jste na to vynaložil. Mě zajímá pouze výsledek. A ten, ve vašem případě, dobrý není."

Vzpomínám si na to jako dnes. Hodně mě to tehdy znejistělo. Opravdu to je jedno? Je tedy lepší (připomínám, že během studia) kvalitní (ponechme stranou, kdo a jak rozhoduje o tom, co je a není kvalitní) výsledek, dosažený rychle s relativně malým úsilím, než ne tak přesvědčivý výsledek, dosažený systematickým nasazením a intenzivní prací? Mimochodem, moje dosavadní zkušenosti mi potvrzují, že kvalitního výsledku se občas dá dosáhnout shodou šťastných okolností a tedy nikoliv za vynaložení velké dřiny, ale nedá se to dělat opakovaně.

Po letech mě to přimělo k obecnější úvaze. Zdá se mi, že nás většinou nezajímá pozadí, podmínky, v jakých vznikají výsledky. Přál bych si, aby např. redakce Era21 do jednoho svého čísla vložila třeba desetistránkovou reportáž, která by ukázala, v jakých podmínkách (prostorových, časových, finančních) časopis vzniká. Aby bylo možné porovnat výsledek s procesem, který mu předcházel. Mě to zajímá takřka vždy a věřím, že nejsem sám. Když s architekty navštěvuji jejich realizace, podmínky, za kterých vznikly, jsou pro mě stejně důležité, jako samotný výsledek. Znalost těchto podmínek funguje často jako nejsilnější protijed na případnou kritiku.

5 komentářů:

  1. ano, u ceny zboží mě zajímá hlavně poměr cena/výkon. pochybuji však, že v architektuře by mělo platit výsledek/pracovní podmínky. klienta bude asi stěží zajímat za jakých podmínek projekt vznikal...

    OdpovědětVymazat
  2. Obávám se, že když se dostanu k nějakému "produktu", který je například představitelem pouhého plýtvání materiálu, věc sama o sobě nepoužitelná, asi mě taky nebude moc zajímat, jak dlouho se s tím ten dotyčný pachtil a že měl u toho "good time", nebo naopak spoustu starostí... Pokud vynaložená práce neodpovídá výsledku, tak je asi někde něco špatně. Indiáni taky problémy se starými lidmi neřešili... prostě je nechali v posledním tábořišti. I když za sebou můžou mít silný příběh, jsou stejně ve výsledku přítěží.

    OdpovědětVymazat
  3. Čas a vynaložení energie na váš projekt přece neznamená automaticky kvalitní výsledek. Naopak bych to bral jako neschopnost autora se efektivně změřit se zadáním. A to neplatí jen v architektuře. Jinak napadá mě slovo výzva, čtu-li váš článek. Ta snaha měřit s těžkými podmínkami je pro spoustu autorů možná dnes i sportem.

    OdpovědětVymazat
  4. V umění se také lidem nakonec zalíbila díla, která na první pohled nevypadala sympaticky, ale autor kvůli nim trpěl, upřímně se snažil... Takže myslím, že to, jak věc vznikla, se v ní nějak projeví. I když je možné, že si toho všimnou až lidé jiné doby, než té, která vnímá jen a jen výsledky.

    OdpovědětVymazat
  5. Great article –Impressive:We think you might be interested to know more about our company,helps you get your hands on world’sbest class customized B2B Contact List, which can make your sales andmarketingcampaignscost effective. Achieve Your Marketing Goals and Grow Your

    Business.Use B2B Contact Lists to get better and deeperinsights. You and your sales team get to hear true voice of your target audience,much more effectively

    ascomparetoothertraditional marketresearch methodologies.ENT Specialist Mailing List & Email

    List


    OdpovědětVymazat