CONTACT

9/26/2010

SuMo 12 / Architektura je významnou součástí kultury



"Architektura je inteligentní forma organizace"

Po delší době a aktuálně. V uplynulém týdnu jsem zažil dvě věci, které mě docela zasáhly. První:
Akce s názvem "Praha kulturní". Setkání budoucího primátora (je to zatím jen předpoklad, ale osobně o tom nepochybuji) Zdeňka Tůmy se zástupci kulturní veřejnosti. Na téma: "co je trápí, co by mohlo být jinak, co se dá zlepšit". Diskuse odrážela složení vybraných hostů (několik zástupců divadel, filmu, vážné hudby, literatury, výtvarného umění). Na architekturu, urbanismus, problematiku veřejného prostoru ... se jaksi nedostalo (byl jsem ujištěn, že k nápravě dojde 11. října). Přesto se k ní většina řečníků snažila nějakým způsobem vztahovat (jejich instituce sídlí v nějakých objektech, chtějí se svými akcemi expandovat do veřejného prostoru).

Proč na architekta místo nezbylo? Napadá mě několik vysvětlení. Velké stavební firmy přitahovat pozornost na architekturu nepotřebují, o kvalitu jim nejde, pouze o oběstavěný objem. Architekti, kteří přežívají na sbíraní drobků, které zbydou po projektových ústavech jsou tak zaneprázdnění snahou přežít, že už nemají čas se podobných akcí ani účastnit. Zvláště v 5 odpoledne.

Je to začarovaný kruh. Na jednu stranu to vypadá, že je v Česku architektů víc, než je třeba (mimochodem, statisticky jsme zhruba průměr EU), na druhou stranu se podílejí na minimu realizovaných staveb. Pokud si politici budou myslet, že architektura do kultury nepatří a je to nejspíš totéž co stavební podnikání, budeme na tom ještě hůř. Už teď se jen zlomek z poměrně velkého množství (jde asi o 1%) veřejných zakázek zadává pomocí kritéria kvalita.

Druhý zážitek byl pozitivnější. Osobní účast na největší středoevropské webové konferenci WebExpo. Z vystoupení před dvěma sty účastníky jsem si odnesl jednoznačný poznatek: Architektura je dostatečně atraktivní a zajímavé téma pro všechny. Doopravdy se týká každého. Často na to zapomínáme a nejednáme podle toho. Naše chyba.

PS
Ilustrativní obr. na mě vyskočil jako první, když jsem do vyhledavače zadal název dnešního příspěvku.

Žádné komentáře:

Okomentovat