CONTACT

5/29/2010

SuMo 02 / Nikoliv odstraňování nedostatků, ale zesilování silných stránek


Další zásadu, podle které se snažím řídit, jsem pochopil již před cestou do USA (tam došlo jen k prohloubení tohoto poznání). Pro získání Fulbrightova stipendia jsem musel úspěšně složit test GRE. Skládá se ze dvou částí. Matematické a všeobecně vzdělávací (v podstatě jde o dokonalou znalost anglického jazyka, bez které si v této části ani neškrtnete). Den před vykonáním testu jsem si půjčil učebnici, která má v přípravě pomoci. Její první věta zněla asi takto: "Pokud Vám na přípravu zbývá pouze šest měsíců (to mě tehdy dost pobavilo), nesnažte se odstraňovat své nedostatky (to už stejně nestihnete), ale spíše se soustřeďte na částečné zesílení svých silných stránek."

Radu jsem poslechl. A vybral si k zesílení matematiku. V jazykové části jsem dopadl katastrofálně (asi 400b. z 800), v matematice to bylo o dost lepší (770b./800). Jak se později ukázalo, tento výsledek (jeden mizerný, jeden skvělý) mi prospěl mnohem více, než kdybych dosáhnul dvou průměrných. Stipendium jsem získal.

Pro lepší pochopení uvedu jednu sportovní analogii. Pokud v tenise postoupíte na Grandslamovém turnaji 2x za sebou do čtvrtfinále (řekněme na Roland Garros a ve Wimbledonu) a tam vypadnete, budete mít za sebou celkem 8 výher a 2 porážky. Celkem získáte 720 bodů do žebříčku ATP. Ale když vypadnete jednou v prvním kole a jednou ve finále, bude váš poměr výher k porážkám horší (přesně 6/2), ale bodů budete mít skoro 2x tolik (přesně 1201). Finančně je to ještě výraznější. 1,06 mil.$ vs. 400 000. Ve prospěch druhé varianty.

Amerika mi pomohla ještě lépe pochopit význam tohoto konceptu. Snažím se ho aplikovat na projekty, na kterých pracuji. Předat studentům, kteří mají tendenci vždy poukazovat na problémy, slabiny a hned nabízí svá řešení, jakým způsobem by je odstranili. O silných stránkách území (existující stavby) většinou nepadne ani slovo.

Taky se tím vracím k minulému příspěvku a ke čtyřem Paulovým otázkám. Otázka jedna (Co už umíš?) v sobě obsahuje ono hledání silných stránek a otázka dvě (Co se chceš doopravdy naučit?) se týká právě zesilování, zlepšování. Není náhoda, že se analýza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) jmenuje právě SWOT, a nikoliv WSTO.

Žádné komentáře:

Okomentovat