7/18/2011

SuMo 46 / O automatické nedůvěře ...


"Je obtížné zjistit, které věci považujeme za samozřejmé. Právě proto, že je bereme za samozřejmé."
Sir Ken Robinson

... ke stavění a rekonstrukcím. Včera jsem jel pomocí MHD do bazénu v Podolí. Trvalo to trochu déle, než obvykle, protože jsem cestou musel vyměnit tramvaj za náhradní autobusovou dopravu, z důvodu rekonstrukce tramvajové trati. Samozřejmě, že taková komplikace nepotěší nikoho, když se k tomu přidá prach a hluk se stavbou spojený, ... ale zaujalo mě, jak ve mně automaticky vyskočil pocit, že je ta rekonstrukce určitě zbytečná, a že k ní nejspíš došlo pouze díky lobbingu stavební firmy, která potřebuje práci. To mi proletělo hlavou za méně než vteřinu a nepotřeboval jsem k tomu žádné informace. Pouze automatický pocit. Napadlo mě si tyto automatismy zapisovat.

Pokud mám takovéto myšlenky já, který se architekturou, stavěním (bouráním) intenzivně zabývám (mám k němu dost pozitivní vztah), jak asi teprve reagují lidé, kteří tento vztah nemají? Možná (opravdu možná) tak, že už nevedou následnou úvahu a jsou si stoprocentně jisti, že se stavební zásahy do města dějí zbytečně.

Sakra, to tedy není jednoduché povolání (architekt, inženýr, stavař, stavební podnikatel, developer, ale i politik), když jste veřejný nepřítel dřív, než se někdo začne zabývat užitečností a nezbytností takového zásahu. Nějaký nápad jak podobným nejasnostem předcházet?

9 komentářů:

  1. neustále vysvětlovat...dovedu si představit, že každá stavba bude muset mít nějakou textovou obhajobu a vysvětlení, toto pak bude viset u stavby na cedulce, webu města a co já vim kde ještě

    Lada

    OdpovědětVymazat
  2. Můj myšlenkový pocit při zjištění absence asi 3km kolejí byl stejný...dnes prostě asi jakákoliv veřejná zakázka smrdí už předem a nevidím nějakou tendenci ke změně.

    Vojta

    OdpovědětVymazat
  3. Možná kdyby byla vždy s předstihem vystavena na místě stavby tabule nejen s tím, co se bude stavět/bourat/opravovat, ale hlavně proč.

    OdpovědětVymazat
  4. Jasně, dobrá a včasná komunikace vypadá jako řešení, jenže i to něco stojí a nejsem si jist, zda daňoví poplatníci chtějí kromě samotné stavby platit i za argumentaci, že je ta stavba potřeba.

    Tahle úvaha mne vždy napadne, když na všech vlacích mezi Říčany a Prahou vidím plakáty, že na dopravu přispívá středočeský kraj. To je fajn, že přispívá, ale nemohl by si ušetřit ty plakáty a přispět o to víc?

    OdpovědětVymazat
  5. je to jako s cikánama, dokud jich většina bude krást, můžete komunikovat do nekonečna, zakazovat slovo cikán a třeba se stavět na hlavu, ale nic se nezmění, když je uvidíte v tramvaji, stejně si raději přidržíte mobil a peněženku v kapse. tak už to s tou špatnou pověstí chodí.

    OdpovědětVymazat
  6. Problém je podle mě naše politická situace. Nemine den, aby se nestala nějaká aférka. V práci a při podnikání se člověk setkává s lidmi, kteří svůj morální kredit vyměnili za tučná konta a vymýšlení chytrých cest jak vydojit co nejvíce peněz ze státu, a tak si prostě říká: "Aha, to zase ta stavební firma přispěla do kasy modrých ptáků, a tak si dnes může stavět předraženou zakázku." Dokud bude u nás politika taková jaká je a podnikatelské prostředí nastaveno tak jak je, tak se to podle mě moc k lepšímu nezmění. Je to obrovská škoda, ale na druhou stranu je zatím vším vidět dokonalá kreativita a přizpůsobivost nás Čechů - dokážeme si za každých okolností najít nejsnazší cestu k vydělávání peněz a oholení druhých. Kéž bychom tu invenci uměli využít i jinak. Mě osobně nejvíce vadí spíše to, že k tomu, aby člověk mohl přežít musí s vlky alespoň částečně výt. Pak se člověk nemůže divit, že poctivá práce se často smutně krčí v koutku a předražený šlendrián vítězí jenom proto, že někdo známý dělá někde ve státní správě a má rozhodující pravomoc.

    OdpovědětVymazat
  7. Je zajímavé, že si mnoho lidí neuvědomuje, že bez neustálé touhy po něčem novém, po změně, po přestavování, bychom neměli to, co máme dnes a co mnozí považují již za neměnné, do čeho se nesmí zasahovat a někdy mají chť to chránit "vlastním tělem", zkrátka že to je život a přirozený vývoj, bez kterého bychom zakrněli. Že např. na Václaváku bude po letech nový dům místo starého, je normální, že bez tohoto vývoje by tam ani ten dnešní vůbec nebyl.

    OdpovědětVymazat
  8. Benefity stavieb a zelenej infraštruktúry nie sú len trhové, ale aj netrhové (sociálne, enviromentálne) spojené s rekreáciou a trávením voľného času. Ekonomické prínosy, ktoré môžu byť prospešné pre investora aj pre obyvateľa. Podľa mňa základná otázka s tým spojená, keď prechádzam okolo takého priestoru je : Čo z toho? (budem mať)

    OdpovědětVymazat
  9. v cem je prijemnejsi (snazsi) se zorientovat?

    http://www.dpp.cz
    nebo
    http://www.mta.info/

    i to muze byt odpoved, alespon v pripade vasi cesty do Podoli...

    OdpovědětVymazat